تمام نکاتی باید درمورد بوی بد واژن از علت تا درمان آن بدانید

به طور عمده بوی بد واژن، ناشی از عفونت های دستگاه تناسلی خانم هاست به همین دلیل برای رفع بوی بد واژن خانمها بایستی در مرحله ی اولیه به سراغ درمان عفونت دستگاه تناسلی رفت.کم

علت بوی بد واژن خانم ها:

علت بوی د واژن سه عفونت متداول این اندام به شرح زیر است:

1) برفک

– کاندیدیازیس Candidiasis چیست؟

 کاندیدیاز یا کاندیدیازیس نوعی عفونت قارچی است که با داروهای ضد قارچ درمان می شود. در ادامه با جزئیات بیشتری به معرفی این بیماری قارچی و انواع آن می پردازیمکاندیدیاز یا عفونت قارچی را بیشتر بشناسید

انواع کاندیدیازیس را شناسید:

انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارند که در بدن انسان زندگی می کنند. یکی از آنها کاندیدیا نامیده می شود. کاندیدیا نوعی قارچ است که در مقادیر کم و بدون اینکه منجر به بروز مشکل شود، در بخش هایی مانند دهان، شکم یا روی پوست زندگی می کند. اما زمانی که محیط مناسب باشد، این قارچ می تواند تکثیر شده و رشد آن از کنترل خارج می شود.

عفونتی که این قارچ باعث می شود، کاندیدیاز یا کاندیدیازیس candidiasis نامیده می شود. انواع مختلفی از کاندیدیاز وجود دارد که اکثر آنها با داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویزی درمان می شود.

. برفک با داروهای ضد قارچ مانند نایساتین nystatin، کلوتریمازول clotrimazole و فلوکونازول fluconazole درمان می شود.

از هر 4 خانم 3 نفر آنها حداقل یک بار در طول عمر خود به عفونت قارچی واژن مبتلا می شوند. این مشکل زمانی رخ می دهد که قارچ زیادی در واژن رشد می کند. مردها هم ممکن است به عفونت قارچی دستگاه تنالسی مبتلا شوند، اما در مردها به ندرت این مشکل رخ می دهد.

عفونت قارچی یا کاندیدیازیس، معمولا زمانی رخ می دهد که تعادل در واژن به هم می ریزد. اختلال در تعادل واژن بر اثر بارداری، دیابت، مصرف برخی داروها یا روش های جلوگیری از بارداری یا سیستم ایمنی ضعیف بروز می کند. گاهی نیز عفونت در هنگام برقراری رابطه جنسی از فرد مبتلا به شریک جنسی وی منتقل می شود.

نشانه های عفونت قارچی عبارتند از:

1.خارش شدید در واژن

2.قرمزی و التهاب واژن و فرج (قسمت بیرون واژن)

3.درد و سوزش در زمان دفع ادرار

4.ناراحتی در زمان رابطه جنسی

5.ترشح ماده پنیری شکل و غلیظ از واژن

6.مرد مبتلا به عفونت تناسلی ممکن است دچار بثورات پوستی و خارش در ناحیه تناسلی خود شود.

نکته: از آنجایی که نشانه های کاندیدیاز واژینال در خانم ها می تواند شبیه به عفونت های دیگری مانند واژینوز باکتریال bacterial vaginosis (رشد بی رویه باکتری در واژن) و بیماری های مقاربتی باشد، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

2) تریکوموناس واژینالیس

تریکوموناس واژینالیس چیست؟

بیماری تریکوموناس یک بیماری منتقله از راه جنسی است که می تواند زنان و مردان را مبتلا کند.

بیماری تریکوموناس یک بیماری منتقله از راه جنسی است که می تواند زنان و مردان را مبتلا کند. احساس خارش، وجود ترشحات کف دار، بدبو و متمایل به رنگ زرد مایل به سبز، ایجاد سرخی پراکنده واژن و در موارد پیشرفته به وجود آمدن زخم های ماکولار قرمز در قسمت روی آلت تناسلی افراد از جمله علائم مشخص وجود این عامل بیماری در بدن افراد است.

این بیماری قابل درمان می‌باشد. معمولاً با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب بیماری قابل درمان است، ولی در صورت عدم درمان ممکن است سبب نازایی و در زنان حامله، سبب زایمان زودرس شود.

عامل مولد

این بیماری توسط یک انگل به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود.

نحوه انتقال

این انگل در اثر تماس جنسی از فرد مبتلا منتقل می شود. شایعترین محل عفونت در زنان، واژن و در مردان، مجرای ادراری می باشد.

علائم

برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچگونه علامتی نداشته باشند.

در خانم ها علائم بیماری شامل موارد زیر است:

-ترشحات واژینال (دستگاه تناسلی) که اغلب بدبو بوده و ممکن است به رنگ سبز-زرد باشند.

-خارش ناحیه تناسلی

-درد و سوزش ناحیه تناسلی

در مردان نیز بیماری با ترشحات تناسلی و سوزش و خارش ناحیه تناسلی، مخصوصاً در  حین ادرار کردن تظاهر می‌یابد.

عوارض

اگر به بیماری تریکوموناس مبتلا باشید و درمان نشوید؛ ممکن است علائم بیماری تشدید شود، بیماری به سایر افراد سالم منتقل می‌شود و بعلاوه ابتلا به بیماری تریکوموناس شانس ابتلای شما را به اچ آی وی افزایش می‌دهد.

تشخیص

در صورت داشتن علائم، فرد مبتلا باید به پزشک مراجعه نماید. تست تشخیصی خاصی برای این بیماری وجود دارد که شامل نمونه‌ برداری از ترشحات تناسلی می‌باشد. مراجعه به پزشک همچنین به شما کمک می‌کند تا سایر بیماری هایی که از راه تماس جنسی منتقل شده تشخیص و در صورت امکان درمان شود.

درمان

بیماری تریکوموناس درمان دارد و به خصوص با تجویز آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابد. با مصرف داروی مناسب و به مدت مناسب بیماری بطور کامل بهبود می‌یابد.

پیگیری

-اگر شما به بیماری تریکوموناس مبتلا هستید (ترشحات سبز- زرد رنگ تناسلی دارید) باید به پزشک مراجعه نمائید و درمان کنید.

-حتماً باید شرکای جنسی خود را از  ابتلا به این بیماری آگاه کنید، زیرا آنها نیز ممکنست به تریکوموناس مبتلا شده باشند. در صورتی که آنها نیز به این بیماری مبتلا باشند، باید درمان شوند، زیرا در صورت عدم درمان آنها؛ حتی اگر شما نیز بدرستی درمان شده باشید، ممکن است آنها مجدداً این بیماری را به شما منتقل کنند.

-اگر مبتلا به بیماری ترکوموناس می‌باشید، تا زمانی که بطور کامل درمان نشده‌اید نباید با فرد دیگری تماس جنسی داشته باشید.

پیشگیری

شانس ابتلا به بیماری  در دو صورت کاهش می یابد:

-استفاده از کاندوم

-پرهیز از تماس جنسی با فردی که ترشح جنسی، خارش و سوزش محل تناسلی دارد

 3) واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریال چیست؟و در کدام زنان بیشتر شایع است؟

 واژینوز باکتریال در زنانی که بیش از یک شریک جنسی دارند بیشتر شایع است اما این قضیه به این معنا نیست که این بیماری عفونی، جزو بیماری های مقاربتی است و می تواند از فردی دیگر به شما منتقل شود.

واژینوز باکتریال Bacterial vaginosis چیست؟

واژینوز باکتریال یک عفونت خفیف باکتریایی در واژن است. به طور طبیعی در واژن تعداد بسیار زیادی باکتری خوب و تعداد کمی باکتری بد وجود دارد. باکتری های خوب، به کنترل رشد باکتری های بد کمک می کنند. در زنان مبتلا به واژینوز باکتریال این تعادل به هم می خورد. تعداد باکتری های “خوب” کم تر شده و تعداد باکتری های “بد” افزایش می یابند.

واژینوز باکتریال مشکلی جدی نبوده و معمولا در عرض چند روز به صورت خود به خود درمان می شود. اما این بیماری عفونی می تواند به مشکلات جدی تری منجر شود. پس بهتر است با مشاهده علائم آن به پزشک مراجعه کنید و مراقبت های پزشکی لازم را دریافت کنید.

علل واژینوز باکتریال چه چیزهایی هستند؟

کارشناسان در مورد علت به هم خوردن تعادل باکتریایی واژن و بروز واژینوز باکتریال مطمئن نیستند. اما برخی کار های خاص می تواند احتمال بروز آن را بیشتر کند. در موارد زیر خطر ابتلا به واژینوز باکتریال بیشتر خواهد شد:

  1. داشتن بیش از یک شریک جنسی
  2.  استعمال دخانیات
  3.  دوش واژن

ممکن است با محدود کردن شرکای جنسی و ترک دخانیات و کاهش استفاده از دوش واژن خطر ابتلا به بیماری عفونی واژینوز باکتریال کمتر شود.

علائم واژینوز باکتریال چه چیزهایی هستند؟

شایع ترین علامت واژینوز باکتریال ترشحات بد بو از واژن است. ممکن است این ترشحات، خاکستری مایل به سفید یا زرد باشند. یکی از علائم واژینوز باکتریال بویی شبیه به بوی ماهی است که ممکن است بعد از رابطه جنسی بدتر شود. تقریبا نیمی از زنانی که به واژینوز باکتریال مبتلا می شوند هیچ علائمی را از خود نشان نمی دهند.

ترشحات غیر طبیعی از واژن می تواند دلایل مختلفی از جمله برخی از بیماری های مقاربتی، داشته باشد لذا با مشاهده هر نوع ترشح غیر طبیعی از واژن به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص واژینوز باکتریال چگونه است؟

پزشکان ابتدا در مورد علائم و نشانه هایی که مشاهده کرده اید از شما سوالاتی خواهند پرسید. سپس شما را معاینه لگنی خواهند کرد و از ترشحات واژن نمونه برداری می کنند. به کمک آزمایش این نمونه می توان واژینوز باکتریال را تشخیص داد.

خطرات ناشی از واژینوز باکتریال چه چیزهایی هستند؟

واژینوز باکتریال معمولا مشکل خاصی را به وجود نمی آورد. اما در برخی موارد می تواند مشکلات جدی ایجاد کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

  1. اگر شما در حین بارداری به این عفونت دچار شوید، احتمال بروز مواردی زیر افزایش می یابد :
  2. عفونت رحم بعد از زایمان
  3. سقط جنین
  4. تولد زودرس

 درمان واژینوز باکتریال چگونه است؟

درمان به کمک آنتی بیوتیک ها می تواند به جلوگیری از مشکلات جدی تر کمک کند. برای دریافت آنتی بیوتیک حتما به پزشک مراجعه کنید. نوع آنتی بیوتیکی که باید مصرف کنید (کرم یا کپسول) بسیار مهم است و باید بسته به تشخیص پزشک انتخاب و تجویز شود.

علائم واژینوز باکتریال معمولا با 2 یا 3 روز مصرف آنتی بیوتیک از بین می رود اما درمان کامل تقریبا 7 روز طول می کشد لذا بعد از رفع علائم واژینوز باکتریال نیز باید به مصرف آنتی بیوتیک ها ادامه داد. مطمئن شوید که بر طبق دستور پزشک تمام آنتی بیوتیک های تجویزی را مصرف کنید.

آنتی بیوتیک ها معمولا به خوبی وظیفه خود را انجام می دهند و معمولا عوارض جانبی کمی دارند. مصرف آنتی بیوتیک می تواند منجر به بروز عفونت های قارچی شود. عفونت قارچی می تواند باعث خارش، قرمزی و ترشحات سفید شود. اگر با این علائم مواجه شدید حتما دوباره به پزشک مراجعه کنید.

از دیگر علل بوی بد واژن

همه این عفونت ها را می توان با داروهای آنتی بیوتیک و ضد قارچ درمان کرد اما اکثر خانم هایی که چنین مشکلاتی داشته اند می دانند که قابل برگشت است.بااینکه این عفونت ها می تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود، اما همه آنها خودبه خود بروز می کنند؛ یعنی ممکن است فرد رابطه جنسی هم نداشته باشد و دچار آن شود.اگر مسایل بهداشتی کاملا رعایت میشود و امکان نفوذ عفونت از خارج بدن وجود نداشته باشد این عفونتها و عوارض ناشی از آنها ، خود ، جزیی از عوارض مشکلی بزرگتر هستند . به عبارتی این عفونتها ازمنشائی داخل بدن در ناحیه تناسلی ایجاد میشود.

عفونت دستگاه تناسلی زنان

علت اول :وقتی مقدار مواد زائد در بدن افزایش یابد مسلما دفع این مواد هم بیشتر صورت می گیرد با توجه به اینکه مقدار زیادی از این مواد از طریق ادرار دفع می شود و ناحیه تناسلی بیشتر در معرض این مواد زائد قرار میگیرد به مرور زمان و با عبور پی در پی مواد زائد از ناحیه تناسلی شرایط ایجاد عفونت محیا می شود.

علت دوم :در بسیاری افراد مقداری از مواد زائد بدن به شکل جوش های عفونی روی پوست ظاهر می شود حالا همین جوشها ممکنه در ناحیه تناسلی هم بروز کنه و عفونت در آن ناحیه ایجاد شود . حتی ممکن است این جوشها به شکلی دیگر در داخل آلت تناسلی ایجاد شود که بازهم به شکل شدیدتر موجب عفونت خواهد بود.

علت سوم :بروز یکی از بیماریهای پوستی یا مقاربتی درمحل مجرای تناسلی میتواند یکی از عوامل عفونت باشد

با توجه به علت اصلی این بیماریها که وجود مواد زائد درخون و کبد عنوان شد پس باید دارویی در نظر گرفت که بتواند عمل پاکسازی کبد و خون را به خوبی انجام دهد بنابراین اشاره میکینم به مقطر پاکسازی کبد پاپریکا که عمل پاکسازی را با موفقیت کامل انجام می دهد.

علت چهارم: ضعف سیستم دفاعی و ایمنی بدن، استرس، فشار روانی، سرما خوردگی و سایر بیماری های عفونی می تواند سیستم دفاع طبیعی را در ناحیه تناسلی تضعیف کند، که ممکن است باعث افزایش عفونت های قارچی یا باکتریایی شود.

روش های رفع بوی بد واژن:

شستشوی مناسب ناحیه تناسلی

یکی از راه های آسان و موفقیت آمیز از بین بردن بوی ناحیه تناسلی، شستشوی مناسب این قسمت از بدن می باشد. بانوان عزیز می توانند به جای استفاده از صابون های معمولی، از صابون های آنتی باکتریال برای شستشوی ناحیه تناسلی خود استفاده کنند.

آزمون های سالانه

اگر فردی هستید که خیلی دچار بوی بد ناحیه تناسلی می شوید، می توانید هر سال آزمایش های مخصوصی را که مربوط به ناحیه واژن است، انجام دهید. انجام آزمون هایی مانند پاپ اسمیر می تواند بسیار کمک کننده باشد و نگرانی شما را از هر گونه ابتلا به سرطان گردن رحم از بین ببرد.

اگر موهای ناحیه تناسلی برطرف نشوند، جایگاه مناسبی برای رشدونمو باکتری ها ایجاد می شود و همانطور که گفته شد، این باکتری ها در واکنش به عرق، بوهای نامطبوع ایجاد می کنند. بنابراین هر چند روز یک بار با از بین بردن محل تجمع باکتری ها در ناحیه تناسلی، می توان بوهای نامطبوع این منطقه را کاهش داد.

استفاده از لباس زیر مناسب

از پوشیدن لباس زیر تنگ برای طولانی مدت اجتناب کنید، زیرا امکان تبادل هوا در ناحیه تناسلی را از بین می برد. با پوشیدن لباس زیر گشاد و نخی، هر گونه بوی نامطبوع را از خود دور کنید. هیچگاه از لباس زیر ارزان که از جنس مواد نا مناسب تهیه می شوند استفاده نکنید. اجازه ندهید شورت به ترشحات شما مرطوب شود . ترشحات که سبب رطوبت و لک روی شوت می شوند مواد آلوده و باکتری های مرده هستند که باعث تشدید بوی دستگاه تناسلی-ادراری می شوند.

استفاده از نوار بهداشتی روزانه

برخی از خانم ها به قدری دچار ترشحات ناحیه تناسلی هستند که لباس زیر آنها کاملا خیس می شود و همین خیس ماندن لباس زیر، بوی نامطبوعی را ایجاد می کند. به این دسته از خانم ها توصیه می شود که از نوارهای بهداشتی روزانه که مخصوص ایام غیر قاعدگی است، استفاده کنند و هر چند ساعت یک بار آن را تعویض کنند. با این روش نه تنها لباس زیر آنها عمر بیشتری می کند، بلکه بوی نامطبوع آن نیز از بین می رود.

رعایت بهداشت جنسی

به خانم هایی که ازدواج کرده اند توصیه می شود حتما پس از برقراری رابطه جنسی با همسر خود، ناحیه تناسلی خود را بشویند، زیرا ترشحات ناشی از رابطه جنسی، بوی نامطبوعی ایجاد می کنند. بنابراین یکی از راه های مهم برای غلبه بر این بوی نامطبوع، استحمام پس از رابطه جنسی می باشد.

استحمام بعد از رابطه جنسی

ادرار کردن نیز پس از رابطه جنسی توصیه می شود، زیرا هر گونه ترشحات بدبویی که داخل مجرای تناسلی فرد باقی مانده است، توسط ادرار بیرون می آید.

شاید به همین دلیل است که دین مبین اسلام غسل کردن پس از رابطه جنسی را واجب کرده و نیز به ادرار کردن بعد از آن تاکید داشته است . متاسفانه با عدم رعایت همین نکته ساده، بیماری های منتقله از راه جنسی می تواند انتقال یابند و افراد را دچار مشکل کنند .

برنامه غذایی سالم

می تواند بوی بد واژن را از بین ببرد. غذاهای سرخ کرده و آماده، ناحیه واژن را برای تولید بوهای نامطبوع تحریک می کند  همچنین آب زیاد بنوشید تا با دفع ادرار مداوم عفونت های مجاری و دستگاه تناسلی دفع شود.

استفاده نکردن از مواد معطر

استفاده از مواد معطر و خوشبو کننده توصیه نمی شود . چون سبب نابودی باکتری های مفید محیط دستگاه تناسلی-ادراری شده و این سبب بروز مشکلاتی در آینده برای شما می شود .

استفاده از نوار بهداشتی مناسب

از نوار بهداشتی ارزان استفاده نکنید و در تهیه نوار بهداشتی نکات و علائم معتبر و استاندارد را رعایت کنید .در دوره پریودی خود حتما حداقل هر 3 ساعت و حداکثر هر 6 – 12 ساعت نوار بهداشتی را تعویض کنید .

رعایت بهداشت دستگاه تناسلی

از کاغذهای توالت حاوی مواد معطر و رنگی، Tampon، Pad های معطر و Bubble Bath و یا به طور کلی نشستن در وان حمام پرهیز کنید.

هنگام استحمام با کمی صابون، قسمت خارجی اندام تناسلی خود را کف مالی کنید و سپس با آب فراوان بشویید. توجه داشته باشید که هرگز قسمت داخلی اندام تناسلی خود را با صابون نشویید، زیرا این کار باعث خارش و عفونت واژن می شود.

استفاده از مکملهای غذایی

جهت تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن و جلوگیری از بروز این دسته از عفونتها، میتوان روزانه از مکملهای غذایی استفاده کرد.

نکته: از دوش واژینال استفاده نکنید

واژن سالم به طور طبیعی دارای تعدادی باکتری و قارچ است. اسیدیته طبیعی واژن، این باکتری ها و قارچ ها را تحت کنترل قرار می دهد تا بیماری زا نشوند. ولی استفاده از دوش واژینال این تعادل طبیعی را به هم می ریزد و باعث بیماری ناحیه واژن می شود

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *