این روزها با وجود شیوع ویروس کرونا دانستن نکات ایمنی در خصوص سلامت و محافظت از ریه ها امری ضروری است.

به دلیل سبک زندگی امروزی، ممکن است متوجه عادت آسیب رسان به ریه های خود نبوده و عملکرد نادرست موجود، با فراهم کردن فضایی بیشتر موجبات آسب پذیرتر شدن ریه های خود شویم. در اینجا با موارد آسیب رسان به ریه و روش های محافظت و سلامت آن خواهیم گفت:

عادت های آسیب رسان:

مصرف مواد شیمیایی: مواد شیمیایی از جمله شوینده هایی نظیر وایتکس خصوصاً در فضایی بسته باعث آسب جدی به ریه ها می شود. جالب است بدانید استفاده از شمع یا خوشبو کننده های شیمیایی همین عوارض را خواهد داشت.

راهکار:  با توجه به نزدیک شدن به سال جدید و افزایش مصرف این مواد، توصیه می شود از پاک کننده های طبیعی مانند سرکه سفید یا مواد طبیعی دیگر استفاده کنید.

تغییردرهوای منزل یا محل کار: گاهی به دلیل ترس از آلودگی هوا یا گرد و غبار سعی در بسته نگه داشتن در و پنجره های منزل یا محل کار به صورت طولانی مدت می کنیم. دلایلی ماننده پخت و پز، یا بخارهایی از قبیل رنگ، لاک، چسب یا بخار حمام باعث ایجاد رطوبت و مایت (گونه ایی از حشرات بسیار ریز) شده که جزء عوامل آسب رسان به ریه هستند.

راهکار: روزانه به صورت مکرر برای چند ساعت در و پنجره های منزل یا محیط کار را باز کنید و بگذارید هوای درون محیط رد و بدل شود.

عدم فعالیتهای بدنی: فعالیت های بدنی نظیر ورزش منظم باعث تقویت ریه ها و نحوه تنفس خواهد شد. فعالیت های ورزشی منظم بیشتر برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی و ریوی هستند بیشتر توصیه می شود.
سوختن چوب: قرار گرفتن در کنار آتش در هنگام سوختن چوب اثرات مضری بر ریه ها دارد. سوختن چوب باعث تولید ریزگرد و مونواکسید کربن شده موجب آسیب به ریه ها شده که سرطان زا می باشد.

راهکار: تا آنجایی که امکان دارد از سوزاندن چوب خوداری یا در صورت لزوم فاصله خود را با آن حفظ کنید.

مصرف دخانیات: دود سیگار حاوی ترکیبات شیمیایی زیادی بوده که سرطان زا و همچنین موجب آسم می شود.
مشاغل پر خطر: اگر در محیط کاری خود در معرض تماس با ترکیباتی همچون آرسنیک، برلیوم، کادمیوم، هیدروکربور. این ترکیبات در کارخانه های رنگسازی، ذوب آهن و غیره مصرف می شود.

راهکار: در این شرایط به طور حتم باید از ماسک استفاده کرد تا آسیب به ریه ها را به حداقل رسانید.

بازسازی خانه های قدیمی: جالب است که بدانید در تخریب و نو سازی خانه های قدیمی  آزبست (آزبست یا پنبه نسوز سیلیکات زنجیری منیزیم و آهن است که بافتی الیاف مانند دارد) که در ساخت بنا به کار می رود. آزبست شکننده بوده، خرد می شود و مانند گرد و غبار می تواند در محیط پخش شده و از راه تنفس وارد ریه ها و در نتیجه باعث (آزبستوزیس) بیماری جدی، مزمن و غیر سرطانی دستگاه تنفسی خواهد شد.

راهکار:  کمک گرفتن از از افراد متخصص جهت جلوگیری از شکستن و خرد شدن آزبست.

عدم چکاپ ریه ها به صورت منظم : با توجه به عوامل شایعی چون آلودگی، وجود ریزگردها و سرب در هوا احتمال ابتلا به بیماری های ریوی و تنفسی افزایش می یابد.

راهکار: توصیه می شود قبل از بروز علائم جهت چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

کم نوشی آب: بدن انسان بیشتر از آب تشکیل شده است، بنابراین مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند. اگر بدنتان کم آب شود، ارگان‌های اصلی بدنتان، خصوصاً ریه‌ها آسیب خواهند دید.

 –  نشستن منظم دستها: اکثر بیماری های تنفسی ناشی از توسط تماس منتقل میشود.

راهکار: برای سلامت ریه ها توصیه میشود مرتب دستها را با آب و صابون بشویید.

در هنگام سرماخوردگی بعد از هر سرفه و عطسه از دست زدن به صورت و دهان خود قبل از اطمینان از پاکیزگی آن ها، خودرداری کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *