spoon with pills, dietary supplements on vegetables background

spoon with variety of pills, dietary supplements on blurred vegetables background


spoon with pills, dietary supplements on vegetables background

امروزه، مصرف مکمل های غذایی جزو ضروری رژیم غذایی روزانه افراد شده است. با توجه به تغییر در سبک زندگی ، مصرف مکمل های غذایی نه تنها توصیه شده بلکه ضروری می باشد. اما برای  انتخاب مکمل ها و مصرف آن به شناخت صحیح، جهت انتخاب و مصرف آگاهانه  نیاز است.

در این مقاله سعی داریم تا نسبت به شناخت و دانش هر چه بیشتر شما عزیزان مطالبی مفیدی را مورد بررسی قرار دهیم.

با ما همراه باشید برای آنچه که باید درباره مکمل های غذایی کودکان و بزرگسالان بدانید:

طبق یک نظرسنجی ملی در سال 2012 ، تقریباً 12 درصد از کودکان (از هر 9 نفر یک نفر) در ایالات متحده از یک روش درمانی مکمل، مانند مکمل های غذایی یا گیاهی استفاده می کنند. برخی از افراد از محصولات تبلیغ شده به عنوان مکمل های غذایی برای کاهش وزن یا بدن سازی استفاده می کنند. به طور فزاینده ای ، محصولاتی که به عنوان مکمل های غذایی به ویژه برای کاهش وزن و بدن سازی به فروش می رسند ، حاوی موادی هستند که می توانند مضر باشند ، از جمله مواد مخدر دارویی تجویز شده و مواد کنترل شده. علاوه بر این ، بسیاری از مکمل های غذایی در کودکان مورد آزمایش قرار نگرفته اند. از آنجا که بدن کودکان کاملاً رشد نکرده است ، ممکن است عوارض جانبی این محصولات بر روی کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد.

 نکاتی در مورد مکمل های غذایی برای کودکان و بزرگسالان

۱)اگرچه بسیاری از مکمل های غذایی از منابع طبیعی تهیه می شوند ، اما “طبیعی” لزوما به معنای “ایمن” نیست.

۲)مقررات فدرال برای مکمل های غذایی سخت گیری کمتری نسبت به داروهای تجویز شده و بدون نسخه پزشک دارند.

۳)مکمل های غذایی و گیاهی ممکن است بی کیفیت بوده و دارای آلاینده هایی از جمله داروها ، مواد شیمیایی یا فلزات باشند. مطالعات مربوط به مکمل های غذایی تفاوت قابل توجهی بین آنچه روی برچسب است و آنچه در بطری برخی از مکمل ها است نشان داده است.

۴)مکمل های غذایی ممکن است به تنهایی با سایر محصولات یا داروها تداخل داشته باشند یا عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشند.

۵)سالانه حدود 4600 کودک به دلیل مکمل های غذایی به اورژانس مراجعه می کنند. بیشتر افراد بدون نظارت ، ویتامین یا ماده معدنی مصرف می کنند. بسته بندی مقاوم در برابر کودک برای مکمل های غذایی مورد نیاز نیست.

۶)در اینجا اطلاعات ایمنی برخی مکمل های رایج وجود دارد:

  • به طور مثال گیاه خار مریم با بسیاری از داروها از جمله داروهای ضد افسردگی ، قرص های جلوگیری از بارداری با داروهای  موثر در درمان های تشنج و سرطان تداخل دارد.
  • ملاتونین ، هورمونی که به عنوان کمک خواب استفاده می شود، برای استفاده کوتاه مدت بی خطر به نظر می رسد اما ما از تأثیرات طولانی مدت آن اطلاعی نداریم.
  • به نظر نمی رسد دادن پروبیوتیک به کودکان خطرناک باشد، اما ما به ویژه برای استفاده طولانی مدت فاقد شواهد قطعی هستیم. افرادی با بیماری های حاد و جدی نباید بدون مشورت پزشک معالج خود از پروبیوتیک استفاده کنند.
  • مکمل های امگا 3 ممکن است مشکلات جزئی معده مانند آروغ زدن ، سوء هاضمه یا اسهال ایجاد کنند.
  • آكادمی اطفال آمریكا مولتی ویتامین ها را برای كودكان سالم و نوجوانانی كه رژیم غذایی متنوعی دارند توصیه نمی كند. بهتر است اگر آنها بتوانند ویتامین های خود را از مواد غذایی دریافت کنند.
  • افزایش انباشته شدن آهن علي الخصوص در هموكروماتوز ، تالاسمي ماژر ، آنمي داسي شكل، آنمي سیدروبالستیك و بیماراني كه نیاز به انتقال مكرر خون دارند.

در صورت مصرف مقادیر باالي ویتامین Cكاتابولیسم ویتامین منجر به تولید اگزاالت مي شود كه احتمال خطر تشكیل سنگ هاي اگزالاتي كلیه را افزایش مي دهد.

  • مواد مخفی به طور فزاینده ای در محصولات تبلیغ شده برای بدن سازی به یک مشکل تبدیل می شوند. برخی از محصولات بدن سازی که به عنوان مکمل های غذایی به بازار عرضه می شوند حاوی استروئیدها یا مواد شبه استروئیدی هستند. این می تواند منجر به آسیب جدی کبد ، سکته مغزی ، نارسایی کلیه یا سایر بیماری های جدی شود.
  • مکمل های غذایی برای کاهش سریع وزن ، به شما کمک نمی کنند تا در طولانی مدت وزن کم کنید و می تواند عوارض جانبی داشته باشد. برخی از مکمل ها دارای مقدار زیادی کافئین یا گیاهانی مانند گوارانا هستند که حاوی کافئین هستند ، که می تواند تغییرات تهدید کننده ایی در ریتم قلب شما ایجاد کند. FDA، محصولات کاهش وزن آلوده به داروهای ذکر شده را خطرناک اعلام کرده است.
  • با پزشک متخصص  کودک خود، در مورد اثربخشی و خطرات احتمالی هر روش درمانی با مکمل، که در نظر دارید یا قبلاً برای کودک خود استفاده کرده اید ، مشورت کنید. همچنین، به نوجوانان خود یادآوری کنید که با پزشک یا مشاوران تغذیه در مورد رویکردهای مکمل های غذایی که قصد مصرف آن را دارند، صحبت کنند.

سئوالات رایج در خصوص مصرف مکمل؟؟؟؟؟

 بعد از توضیحات ذکر شده در بالا مبنی برای آگاهی در مصرف مکمل ها، به سئوالات رایج در خصوص مصرف مکمل های غذایی پاسخ داده خواهد شد.

۱)چرا کودکان باید مکمل مصرف کنند؟

همزمان با رشد کودکان ، دریافت مقادیر کافی مواد مغذی برای ساختن استخوان ها مانند کلسیم و ویتامین D برای آنها حیاتی است. علاوه بر این ، آهن ، روی ، ید ، کولین و ویتامین های A ، B6 (فولات) از دیگر ترکیبات حیاتی و مهم برای  رشد طبیعی و سلامت کودکان به شمار می آیند.

۲)فواید مکمل های غذایی چیست؟

برخی از مکمل های غذایی می توانند سلامت کلی را بهبود بخشیده و به مدیریت برخی از شرایط سلامتی کمک کنند. به عنوان مثال: کلسیم و ویتامین D به استحکام استخوان ها کمک می کند و خطر پوکی استخوان و کم شدن تراکم استخوان را کاهش می دهد. همچنین اسید فولیک باعث پیشگیری از برخی نقایص مادرزادی خواهد شد.

۳)آیا استفاده از مکمل های غذایی بدنسازی برای یک نوجوان توصیه می شود؟

هنوز تحقیقی درباره تأثیرات مثبت مکمل های بدنسازی  در نوجوانان انجام نشده است. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که جوانان از داروها و مکمل های بدنسازی استفاده نکنند و در واقع برچسب روی اکثر محصولات حاوی کراتین حاکی از آن است که برای افراد زیر 18 سال در نظر گرفته نشده است.

۴)آیا مکمل های ویتامین برای کودکان مفید هستند؟

کودکان برای رشد ، رشد و سلامتی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند. کودکان می توانند با خوردن غذاهای مختلف از پنج گروه غذایی ویتامین ها و مواد معدنی دریافت کنند. اگر کودکان ویتامین یا مواد معدنی کافی دریافت نکنند ، می تواند منجر به مشکلات رشد و نمو شود.

۵)عوارض جانبی مکمل های غذایی چیست؟

از آنجا که  مکمل های غذایی حاوی مواد فعال هستند ، می توانند اثرات ناخواسته ای مانند فشار خون بالا ، ضربان قلب نامنظم ، سردرد ، سرگیجه یا علائم گوارشی نیز ایجاد کنند.

۶)بهترین ویتامین ها برای سیستم ایمنی کودکان کدامند؟

به طور معمول ویتامین C ، روی و کلسیم اولین مواردی اولویت مصرف برای  کودکان می باشد که بسیاری از مولتی ویتامین های کودکان شامل این سه مورد هستند. با توجه به این نکته ، مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کودک شامل اسیدهای چرب امگا 3 ، منیزیم ، تقریباً تمام ویتامین های گروه B و آهن هستند.

۷)کدام ویتامین ها را نباید با هم مصرف کرد؟

دوزهای زیادی از مواد معدنی می توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند.همزمان از مکمل های کلسیم ، روی یا منیزیم  استفاده نکنید.همچنین از مصرف کلسیم همراه با آهن خودداری کنید.

۸)بهترین زمان مصرف ویتامین ها چه زمانی است؟

ویتامین های محلول در آب با معده خالی بهترین جذب را دارند. این به این معنی است که آنها را اول صبح ، 30 دقیقه قبل از غذا خوردن یا دو ساعت بعد از غذا مصرف کنید. ویتامین های محلول در آب، در آب هم حل می شوند تا بدن شما بتواند از آنها استفاده کند. ویتامین C ، تمام ویتامین های گروه B و فولات (اسید فولیک) محلول در آب هستند.

۹)آیا مکمل های طبیعی می توانند عوارض جانبی داشته باشند؟

محصولات گیاهی می توانند خطرات غیرمنتظره ای ایجاد کنند زیرا بسیاری از مکمل ها حاوی مواد موثری هستند که اثرات شدیدی در بدن دارند. به عنوان مثال ، مصرف ترکیبی از مکمل های گیاهی یا استفاده از مکمل ها به همراه داروهای تجویزی می تواند منجر به نتایج مضر ، حتی تهدید کننده زندگی شود.

۱۰)چگونه می توان فهمید که مکمل ای FDA تأیید شده است؟

برای آگاهی از تأیید دارو توسط FDA ، مصرف کنندگان می توانند از دو سایت اینترنتی مختلف استفاده کنند: Drugs @ FDA بیشترین محصولات دارویی را با نسخه و بدون نسخه (OTC) که از سال 1939 تأیید شده است لیست می کند.

۱۱)چه ویتامین ای برای مغز مفید است؟

سه ویتامین B اغلب با سلامت مغز در ارتباط هستند: B6 ، B9 (فولات) و B12. آنها می توانند به تجزیه هموسیستئین کمک کنند ، که مقادیر بالای آن با خطر بیشتر زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط است. ویتامین های گروه B همچنین به تولید انرژی مورد نیاز برای تولید سلول های جدید مغزی کمک می کنند.

۱۲)از مصرف چه ویتامین هایی اجتناب کنیم؟

  • در مکمل هایی که شامل ترکیبات زیر هستند خوداری فرمایید.
  • ماده خطرناک شماره 1: رنگ های مصنوعی
  • ماده خطرناک شماره 2: روغن های هیدروژنه
  •  مواد خطرناک شماره 3: سرب ، جیوه و PCB ها
  • ماده خطرناک شماره 4: تالک یا سیلیکات منیزیم
  • ماده خطرناک شماره 5: دی اکسید تیتانیوم.

۱۳)چه ویتامین هایی باید در شب مصرف کنید؟

  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • منیزیم
  • آهن
  • کلسیم

۱۴)از کجا می دانید چه ویتامین هایی مصرف کنید؟

یک راه برای فهمیدن اینکه چه ویتامین ها و مکمل هایی باید مصرف کنید این است که با دقت به ارزش غذایی تمام غذاهای رژیم خود نگاه کنید و ببینید چقدر به RDI توصیه شده توسط FDA برای هر ویتامین و ماده معدنی ضروری نزدیک هستید.همچنین می توانید با آزمایشات منظم از کمبود برخی ویتامین ها در بدن خود آگاه شوید.

۱۵)تفاوت مصرف مکمل های غذایی و مواد غذایی طبیعی در چیست؟

در حقیقت ، “مکمل های غذایی” همانطور که از نام آن پیداست یک تکمیل کننده است و نمی توانند جایگزینی برای مواد غذایی باشند.وقتی صحبت از مکمل های غذایی می شود منظور مکمل هایی است که علاوه بر رژیم غذایی منظم شما، مصرف می شود. اکثر محصولات مکمل های غذایی ، عصاره گیری از گیاهان ، حیوانات یا ممکن است از آنزیم های سنتز شده ای باشد که بدن نمی تواند به تنهایی ایجاد کند.

کلام آخر

توصیه می شود برای  مصرف هر گونه مکمل غذایی به خصوص برای مصرف کودکان خود، قبل از تصمیم گیری با پزشک خود مشورت فرمایید و از عوارض و تداخلات دارویی این محصولات آگاهی کامل به دست آورید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *