ناباروری مردان

ناباروری مردان

به گفته سرکار خانم دکتر پرستو محمدخانی متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوانناباروری و نازایی مشکل تقریبا ۱۵ درصد زوج‌ها می باشد ، حدود نیمی از این نازایی به دلیل ناباروری مردان است،  ناباروری به دلیل تولید کم اسپرم، ناقص بودن یا بی حرکتی اسپرم و یا انسدادی که جلوی رهایی اسپرم را می‌گیرد، رخ می‌دهد؛ بیماری‌ها، صدمات، مشکلات مزمن قلبی، شیوه و سبک زندگی و سایر عوامل می‌توانند بر ناباروری تاثیر داشته گذار باشد، ناباروری می‌تواند استرس زا و نگران کننده باشد، اما راه کارهای درمانی برای حل این مشکل وجود دارد.

علایم ناباروری در آقایان چیست؟

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: علامت اصلی ناباروری عدم توانایی باردار کردن همسر بعد از تلاش‌های پی در پی است؛  مشکلات اساسی همچون اختلالات ارثی، عدم تعادل هورمونی و یا مشکلی که باعث بسته شدن مسیر اسپرم‌ها می‌شود، می‌توانند از نشانه‌های ناباروری باشند.

علل ناباروري  در مردان

در اینجا به توضیح در مورد علل اصلی نااروری در مردان خواهیم پرداخت:

1) اختلالات مربوط به اسپرم

 به طور طبيعي، اسپرم در بيضه مرد  توليد مي شود و به هنگام انزال از راه دستگاه تناسلی خارج مي شود. اگر در موارد زير اختلالي باشد، شانس لقاح كم شده و مرد نابارور محسوب مي شود.

  • ‌تعداد كم اسپرم
  • عدم بلوغ اسپرم
  • شكل غيرطبيعي اسپرم
  • عدم توانايي حركت مناسب اسپرم

محمدخانی ادامه داد: باروری مردان، فرآیندی پیچیده است، جهت  باروری باید اسپرم‌های سالم، بشکلی صحیح و توانایی تحرک مناسب، تولید شوند.

این متخصص زانان و زایمان تشریح کرد: واریکوسل، عفونت، مشکل انزال برگشت کننده، آنتی بیوتیک‌هایی که به اسپرم حمله می‌کنند، تومور‌های سرطانی، بیضه‌های نازل نشده، اختلالات هورمونی، نقص مجرای اسپرم، نقص کروموزوم، مشکل در رابطه جنسی همچون اختلال نعوظ و انزال زودرس از دلایلی هستند که باعث ایجاد اختلال در باروری می‌شوند.

همچنین محمدخانی ادامه داد: بعضی از انواع دارو‌ها مانند استفاده از دارو‌های تستوترون دار، استفاده طولانی مدت از استروئید آنابولیک، دارو‌های درمان سرطان، بعضی از دارو‌های ضدقارچی خاص و بعضی دیگر از انواع دارو‌ها می‌توانند باعث ناباروری شوند.

 عواملي كه بر تعداد،  شكل،‌ بلوغ و حركت اسپرم تأثير منفي دارند عبارتند از:

  • بيماري هاي عفوني: بيماري هاي عفوني با شرايط التهابي نظير بيماري اوريون سبب عفونت مجاري تناسلي يا التهاب و از بين رفتن بيضه ها در مرد مي شوند. حدود 25% از مرداني كه بعد از بلوغ به اوريون مبتلا شده، نابارور مي شوند.
  • ‌اختلالات هورموني: اختلالات هورموني سبب حدود %5الی 2% مشكلات ناباروري در مردان مي شوند. توليد نامناسب هورمون هاي FSH و LH بر توليد هورمون مردانه يا تستوسترون و توليد اسپرم تأثير گذار است.
  • مشكلات مربوط به دستگاه ايمني بدن: در بدن بعضي مردان عليه اسپرم خودشان ماده اي به نام آنتي بادي توليد مي شود كه سبب كاهش حركت اسپرم يا به هم چسبيدن آنها مي شود.

ناهنجاري هاي مربوط به ساختمان بدن:
بعضي عوامل نظير انسداد لوله هاي خروج اسپرم (دفران، اپيديديم)‌ سبب ناباروري در مردان مي شود . بسته شدن لوله هاي خروج اسپرم مي تواند به علل مادرزادي، نقص ژنتيكي، عفونت ها يا التهاب هاي دستگاه ادراري – تناسلي باشد. البته جاي جراحي هاي قبلي نيز مي تواند اين لوله ها را ببندند.
از جمله عوامل ديگر ناباروري در مردان واريكوسل است. در اين حالت رگهاي درون كيسه بيضه مسدود شده و كيفيت اسپرم كاهش مي يابد.

عوامل ديگر:
مشکلاتی نظير ناتواني جنسي و يا انزال زودرس نيز مي تواند عوامل دیگری در ناباروري مردان باشد.

 عوامل محیطی تاثیر گذار در ناباروری

مواد شیمیایی صنعتی، آلوده شدن به فلزات سنگین همچون سرب، اشعه ایکس، گرم شدن بیضه‌ها، گذاشتن لپ تاپ روی پا، نشستن طولانی مدت، لباس‌های تنگ در مدت‌های طولانی می‌توانند خطر ابتلا به ناباروری در مردان را  افزایش دهند.

استفاده از مواد مخدر و دارو‌های غیرمجاز مانند استروئید‌های آنابولیک و یا مصرف ماریجوانا و کوکائین می‌تواند باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم ها شوند.

مشکلات کبدی ناشی از مصرف الکل نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل ناباروری باشد؛ مردانی که سیگار می‌کشند تعداد اسپرم کمتری نسبت به سایر مردان دارند. در این مورد استشمام بوی سیگار دیگران نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

درتشریح این بخش: مشکلات، فشار‌های روحی و استرس می‌تواند باعث اختلال هورمونی شود. استرس شدید و یا طولانی مدت ممکن است باعث ناباروری شود، همچنین اضافه وزن بالا به دلیل ایجاد تغییرات سطح هورمونی میتواند عاملی در کاهش باروری باشد، دوچرخه سواری طولانی مدت هم به دلیل گرما و فشار وارد شده به بیضه‌ها ممکن است باعث نازباروری شود.

راه تشخیص بیماری ناباروری

برای تشخیص ناباروری آزمایش شدن توسط پزشک و انجام آزمایش‌هایی برروی اسپرم و خون ضروری است، بسته به شرایط، پزشک ممکن است سایر آزمایش‌ها را تجویز کند.

سرکار خانم دکتر محمدخانی درباره درمان ناباروری، گفت: پزشک برای بهبود باروری پس از شناسایی علت ناباروری با یکی از روش‌هایی که در زیر بیان می‌کنیم، اقدام به درمان می‌کند، این روش‌ها شامل جراحی، برای مثال در مواقعی که واریکوسل علت بیماری است، درمان عفونت، درمان مشکلات فرد در رابطه جنسی، درمان هورمونی و دارویی، استفاده از فن آوری برای کمک به باروری است.

وی یادآوری کرد: در برخی از مواقع با همه تلاش‌ها، درمان ممکن نیست؛ در این شرایط پزشک با بیمار و همسرش برای راه‌های جایگزین همچون دریافت اسپرم از دیگران مشاوره می‌دهد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *