زمانی که مو آسیب می‌بیند، ساختمان کلی آن شکسته می‌شود و دیگر ترمیم نخواهد شد. به‌عبارت دیگر نمی‌توان شکستگی‌های ایجاد شده را به‌هم چسباند. بنابراین باید به مراقبت از موها توجه بیشتری داشته باشید و با موها به ملایمت رفتار کرد تا آسیب، شدیدتر نشود. همچنین باید صبر داشت تا موهای جدید رشد کنند و جایگزین موهای آسیب دیده شوند.

با بررسی یک تار مو در زیر میکروسکوپ، خواهید دید که دیواره و ساختمان مو دارای منافذ بسیار زیادی است و سلول‌های سطحی آن که در حالت ظبیعی باید حالتی شبیه به آجرهای روی شیروانی داشته باشند، نامنظم بوده و در برخی از قسمت‌ها دچار شکستگی شده‌اند.

بنابراین دلیل آسیب دیدگی موها، رفتاری است که ما با آن انجام می‌دهیم و مهم‌ترین علت آن، این است که حالت طبیعی موهای خود را دوست نداشته و همواره سعی می کنیم تا مدل و حالتی متفاوت را بر روی موها داشته باشیم.

مهمترین علل آسیب دیدگی مو:

برس زدن بیش از حد و غلط

برس زدن در حد معمول اشکالی ندارد و جهت برطرف کردن آلودگی و گردوغبار، پخش کردن چربی پوست سر، در تمام سطح موها و نیز ایجاد ظاهری آراسته، مفید است.اما عواملی مانند برس زدن بیش از حد مو، شانه زدن موها برخلاف جهت با استفاده از برس فلزی تیز و جدا کردن موهای در هم پیچیده شده به‌وسیله شانه، سبب ایجاد آسیب در موها می‌شود.

محکم بستن موها

بسیاری از خانم‌ها تمایل دارند که موهای خود را بسیار محکم ببندد، این‌کار علاوه بر آسیب رساندن به ساقه مو، می‌تواند باعث ریزش مو از ریشه‌ی آن شود، که در صورت تکرار به طاسی دایمی در آن ناحیه منجر می‌شود.

فر کردن موهای صاف و یا صاف کردن موهای فر

این‌ کار سبب آسیب به ساقه‌ی مو می‌شوند و در نتیجه موها قدرت خود را از دست می‌دهند و به راحتی شکسته می‌شوند.

بی‌رنگ کردن مو (دکلره)

 بیرنگ کردن مو یا همان دکلره اگر با روش درست و اصولی انجام نگیرد می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی‌ای بر ساقه‌ی مو و پوست سر وارد کند. بنابراین پس از رنگ کردن دائمی موها، نباید توقع این را داشته باشید که موها حالت و قوام قبلی را داشته باشند.

استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی برای حالت دادن به مو

برای خشک کردن موها بهترین پیشنهاد این است که ابتدا آب اضافی موها را با حوله بگیرید و سپس اجازه دهید تا موها در هوای آزاد و به روش طبیعی خشک شوند.

نور خورشید

یکی از مهم‌ترین علل آسیب دیدن موها، تماس طولانی مدت با نور خورشید است. نور خورشید باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در ساقه‌ی مو می‌شود و پروتئین مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نکات  تکمیلی رابطه با مراقبت از موها

  1. شنا کردن در آب‌های استخر که دارای کلر زیادی هستند نیز، می‌تواند به موها آسیب برساند و باعث خشکی و زبری موها شود.
  2. برای این‌کار در ابتدا، باید علل آسیب دیدگی مو را برطرف نمود، از شامپوهای ملایم جهت شست‌وشوی موها استفاده کرد، دفعات شست‌وشو را تا حد امکان کاهش داد، پس از شامپو زدن از مواد نرم کننده مو استفاده کرد و به‌طور معمول، از لوسیون‌ها و چرب کننده‌های طبیعی استفاده کرد.
  3. برای خشک کردن موها کمتر از سشوار استفاده کرد.
  4. موی آسیب دیده را نباید ماساژ داد و یا زیاد برس کشید.
  5. موها را نباید در حالت خیس شانه کرد. از شانه‌های پلاستیکی که دارای جداره برنده و یا برس‌های فلزی تیز استفاده نکنید و از بستن موها به صورت محکم ویا بافتن آن در حالت کشیده خودداری کنید.

عواملی که در سلامت مو موثر است

مو یکی از ضمایم پوست است. مو از دو قسمت تشکیل یافته است، یکی قسمتی که دیده می شود و از سلول های مرده بوجود آمده و دیگر قسمت ریشه و پیاز مو است که دارای سلول های زنده و فعال است.

پیاز مو با رگهای خونی در تماس است و ضمن همین تماس مواد غذایی را جذب می کند و سلول های مو را می سازد. سلولهای نو جای سلول های مرده را می گیرند و آنها را به خارج از پوست می فرستند و سلول های رانده شده مو را بوجود می آورند. هر تار مو دو تا ده سال عمر دارد بنابراین در روز بعضی از موها می ریزند و جای آنها موی تازه ای بوجود می آید.

عوامل زیر در سلامت مو موثر است:

ارث، تغذیه، رطوبت، چربی و پروتئین، مصرف مکملهای غذایی جهت جبران کمبود ویتامین و پروتئینهای مرتبط با سلامت مو دربدن وهمچنین عواملی چون نگرانی و اضطراب، کم خونی و تغذیه نادرست، سلامت موها را به خطر می اندازد.

شما می توانید جهت رشد و تقویت موهای خود از محصول هیراکتیو موجود در تمامی داروخانه ها استفاده نمایید.

منبع خبر

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *